søndag 27. februar 2011

1. samling, februar 2011

Bodø tok i mot oss med altfor mange minusgrader og den klassiske, kalde vinden som kjennetegner byen.

Studiesamlinga startet med nettvansker - men dette ga oss tid til å småprate sammen. Skypesamtaler og videokonferanser er fine ting, men det beste er å møtes i virkeligheten. Jeg var så heldig å få plass ved siden av en arbeidsinnvandrer med bloggerfaring, som raust delte sine kunnskaper med meg. Dermed gikk det greit å opprette bloggen. Takk, JJ!

Selv om første dag ble en lang dag for meg og flere langveisfarende medstudenter fra utkantstrøkene, hadde jeg godt utbytte av omvisninga i universitetsbiblioteket på slutten av dagen. Det var spennende å søke i baser jeg aldri har hatt tilgang til. Og det var nyttig å høre litt om den studiehverdagen "mine" videregåendeelever møter - eller rettere: hvordan de er rustet til å møte den. De må for eksempel forvente å lese fagstoffet sitt på engelsk. Vel, da er det en ekstra grunn til å veilede elevene i bruk av Britannica - og oppmuntre de elevene som bare vil lese norsk (bokmål) til også å lese fagstoff på andre språk.

Dag to med Web 2.0, bød på høydepunkt fra netthistorien, liten presentasjon av ulike sosiale medier og tanker om hva Web 3.0 kan bringe. Her utvikles teknologi - og innhold - i alle retninger, og fort går det. Jeg har et pragmatisk forhold til informasjonsteknologi. Jeg vil ha det jeg har bruk for. Sånn har jeg det med sosiale medier òg - sta som en terrier stritter jeg i mot opprettelsen av Facebookprofil. Foreløpig har jeg ikke bruk for det - og jeg er inderlig skeptisk til den personkunnskapen profesjonelle aktører kan omsette i skreddersydd markedsføring. Noen tjener seg rike her, ikke bare herr Zuckerberg...les feks. Lüders og Brandtsægs SINTEF-rapport: http://www.sintef.no/Sok-i-publikasjoner/Publikasjoner---IKT/2009/27942/124083/

Jeg må innrømme at jeg trodde det var feil i programmet for studiesamlinga. Bjørnsom og Blix kan vel ikke sies å falle inn under vårt studiepensum. Edvard Hoem var selvfølgelig strålende, veldig spennende foredrag. På bussen hørte jeg to unge jenter kommentere foredraget. De var lærerstudenter. "Han så ut som en sånn kjedelig forfattertype - og så var han så flink! Tida gikk kjempefort! Men det hadde jo ikke noe med pedagogikk å gjøre". Vel, jeg syns foredraget kan være nyttig for pedagoger. For hva er det Hoem gjør som får oss til å lytte og huske det han forteller? Stemmebruk, fortellerteknikk, all kunnskapen om det han formidler... og gleden ved å formidle det.

Om vel tre uker møtes vi igjen. In real life.Gleder meg til det!

5 kommentarer:

  1. Ei svært god, grundig og positiv "fortelling" om første samling (den beste så langt?). Jeg har stor sans for det som kom ut av tida det tok å komme på nett. Samtaler, samhandling, medlæring. Dette er også typisk IKT.
    Med utgangspunkt i webens historie og muligheter avstår du fra å være med på alt - av personvernhensyn. Jeg deler din skepsis (og er heller ikke på Facebook). Interessant link.
    Jeg registrerer at du med flere ble overrasket av eller var skeptisk til de litterære herrer. Bare én har antydet at det var feil bruk av tida. Hva har så den litteraturhistoriske opplevelse med pedagogikk og veiledning å gjøre? I min prezi som skulle si noe om samlinga og kurset (modul 2) hadde jeg en ring med ordene: opplevelse, undersøkelse, bearbeidelse, produksjon, presentasjon, publikasjon. Hoem ga meg intellektuelle og følelsesmessige stimuli en sjelden får i vanlig undervisning eller læringsarbeid, forelesninger eller faglitteratur. Det har til de grader tigget min interesse for alle tre forfatterne. Altså opplevelse som førte til timer med undersøkelser, bearbeidelser og produksjon. Jeg fant frem til mine ferjereiser (over Vestfjorden med MF Tysfjord) og mine lysende strender (på Kjerringøy) Det resulterte i produksjon og publikasjon av plakaten som inviterte til foredraget.
    Takk for inspirerende innlegg.

    SvarSlett
  2. Arbeidsinnvandreren er glad at hun kunne være til hjelp! :)

    SvarSlett
  3. @Jenny: Håper du gir en hjelpende hånd, for ikke å si et hjelpende tastetrykk, under kommende studiesamlinger også!

    SvarSlett
  4. @Thomas: Takk for positiv tilbakemelding. Jeg har vært i Alta denne uka med styret i Norsk bibliotekforening, region Nord-Norge. Vi jobber med Nordnorsk Bibliotekkonferanse 2011 som holdes 24.-26.mai i Alta. Temaet for konferansen er "En skrivende hånd når langt", men vi har flere foredrag som går på hvordan bibliotekene vil drive i framtida. Og på sosiale medier og kommunikasjon - avslutningsforedraget heter "Fra helleristninger til bloggging". Kanskje en konferanse du også vil få med deg! Det var reklamen...

    SvarSlett
  5. "En skrivende hånd når langt". Vakkert. Enda lenger med blogg (eller annen publisering) på Internett. Spenstig opplegg til konferansen. Dit drar jeg gjerne.

    SvarSlett