søndag 20. mars 2011

Læreplan, læreverk og tilrettelegging for læring

Rapporten Læreplan, læreverk og tilrettelegging for læring er NF-rapport 2/2008 og en delrapport fra prosjektet Sammenhengen mellom undervisning og læring (SMUL). Til neste studiesamling skulle vi lese kapitlene 1-4. som tar for seg læreplaner og læremidler og forskning omkring dette.

Den gjeldene læreplanen, LK06, vektlegger grunnelggende ferdigheter som skal komme til uttrykk i alle fag: å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, å kunne lese, regne og å kunne bruke digitale verktøy. For å klare seg i godt i vårt samfunn må elevene beherske disse grunnleggende ferdighetene. Men, i følge funnene i rapporten, vektlegges disse ferdighetene i ulik grad i kompetansemålene i de ulike fagene. For eksempel er ferdighetene  å kunne regne og å kunne bruke digitale verktøy lite vektlagt i målformuleringene til fagene norsk, samfunnsfag og naturfag (fagene rapporten har undersøkt). Dette blir ikke bedre av at læreverkene også mangler en systematisk plan for hvordan elevene kan utvikle disse ferdighetene gjennom hele skoleløpet.

Vurdering for læring betyr at elever skal vurderes underveis i sine læringsarbeid. Dette skal være en vurdering som støtter, korrigerer og motiverer til fortsatt innsats og læring. En god underveisvurdering blir en del av selve læreprossessen.  Begrepet står sentralt i norsk skole i dag, men rapporten viser at det sies for lite om vurdering både i LK06 og i læremidlene som er utviklet etter ny læreplan. Lærerne får lite støtte til sitt vurderingsarbeid.

Læreverkene har stått sterkt i norsk skole. Læreboka har vært hovedkilden til elevenes kunnskap ved siden av lærerens formidling. I dag kan elevene finne relevant fagkunnskap på internett - og selvfølgelig i andre skrevne kilder, filmer og lignende. Fra mitt bibliotekarståsted, er det interesssant å lese at skolene har konsentrert seg om å kjøpe lærebøker og, de siste årene, PCer, mens støttelitteratur i de ulike fagene, skjønnlitteratur, utstyr til naturfagopplæringen og lignende ikke har blitt prioritert.
Jeg leser dette som om det har vært lite satsing på skolebibliotek i norsk skole - noe jeg selvfølgelig visste, men det er greit å se at rappoerten indirekte bekrefter problemet.
Norsk Bibliotekforening oppforderer til videre satsing på skolebibliotek for å fremme lesing
- men biblioteket er like viktig som et sted hvor elevene lærer å søke etter informasjon som er relevant for dem. På s. 49 i rapporten refereres det til forskning av Stephen Long, som fant at Mange skoler tar det for gitt at elever behersker forholdsvis komplekse ferdigheter, som eksempelvis det å finne fram i og gjøre bruk av læringsressursene i et bibliotek. Long fant at få elever hadde gode reference skills. Selv om denne forskningen er gjort på 80-tallet, opplever jeg desverre at menge av elevene ved vår skole sliter med å finne fram i et leksikon eller å kunne bruke en innholdsfortegnelse. Andre elever er flinke til å søke, finne og vurdere informasjon til oppgaver de jobber med. Noen elever vurderer også lærebøkene sine. Flere elever har bedt meg låne inn alternative læreverk fordi de mener lærebøkene skolen har valgt, ikke er gode nok. De har vurdert ut i fra hvordan lærestoffet er organisert og om teksten er skrevet slik at det lett å forstå hva som formidles. Jeg har ikke spurt dem om de har sett på læreplanen i faget når de vil skifte lærebok, men det bør jeg kanskje gjøre! 

2 kommentarer:

  1. "Et godt skolebibliotek gir næring til vitebegjær og leselyst, det gir tilgang til informasjon og opplevelser og det gir opplæring i digitalkompetanse og nettvett. Et godt skolebibliotek arrangerer aktiviteter som fremmer kulturell og sosial bevissthet og åpenhet. Et godt skolebibliotek er en arena der elever, lærere, skoleledelse og foreldre arbeider sammen for å oppnå skolens overordnede målsetting."
    Praktfullt fra leder i Norsk Bibliotekforening på nettsida til !les (linken din).

    SvarSlett
  2. Det er gode visjoner! Noen skolebibliotek har nådd dit, andre har litt å jobbe med før vi er der.

    SvarSlett