søndag 27. mars 2011

Samling i mars

2. studiesamiling i Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte, modul to, gikk over to fulle dager, og de forløp helt uten problemer med internettet. Vi ble likevel berørt av andre tekniske samferdselsproblemer, som at flere studenter ble sittende i toget ved Rognan i flere timer (i kalde vogner, med lunken kaffe? Jeg forestiller meg det slik). Men de kom heldigvis fram i løpet av dag 1. og Ragna, en av de forsinkede, kunne hjelpe meg med mitt eget personlige tekniske problem - hun hadde med seg Nokia-mobillader!

Etter at Thomas hadde oppsummert hendingene i første samling, og orientert litt om den pågående, foreleste Elisabeth Nilsen om læreplaner. Hun fortalte om ulike læreplaner - fra overordnede, statlige planer til den enkelte elevs individuelle opplæringsplan. LK06 er ei forskrift, og det betyr at stat, fylkeskommune og kommune (skoleeier) er pålagt ved lov å tilby elevene opplæring i henhold til denne læreplanen.
Nilsen snakket også om verdier, og hvordan læreplanens verdigrunnlag kan komme til syne i undervisning og skolehverdag.

Dag to fortsatte med en arbeidsoppgave knyttet til forelesninga om læreplaner. Vi jobbet i grupper, og gjennom arbeidet fikk jeg gode tips fra medstudentene til nettsteder jeg kan bruke i jobben.
Etter denne økta lærte vi å bruke PhotoFiltre og Photo Story. Det vil si, jeg må nok øve meg litt, og prøve ut mulighetene i programmene, før jeg kan si jeg har lært det. Siden vi har som mellomperiodeoppgave å produsere noe ved hjelp av Photo Story, skulle praksisen være sikret før neste samling.

Dette var ei lærerrik samling. Jeg vil også nevne presentasjonene Finn viste oss av elevarbeider fra Polarsirkelen vgs. Det er nyttig å få se konkrete eksempler på hvordan digitale verktøy kan brukes i undervisningen/læringen, og å høre hvordan oppgavene er gitt ut i fra mål i læreplanen.

3 kommentarer:

  1. Ryddig og god oppsummering av samlinga. "Dette var ei lærerrik samling." Da er jeg fornøyd.
    Finn sine elevarbeider var et høydepunkt også for meg, og fremfor alt kvaliteten på det elevene presenterte. Det er god grunn til å tro at IKT her bidro til innsats og læring ut over det tradisjonelle undervisningsopplegg ville ha gitt.

    SvarSlett
  2. Jeg begynner virkelig å se nytten av at vi publiserer svarene våre - og andre innlegg - på blogger. Det er lett å gå inn, se, lese og kommentere. Det er mye å lære av det andre skriver. Jeg har også lest på din blogg, og gikk videre på lenka til Ken Robinson. Fin snutt, jeg har allerede videresendt til en lærer i dag.
    Jeg skal nok kommentere på bloggen din snart!

    SvarSlett
  3. Så fint at du begynner å kjenne på fruktene av blogginga. Vi gir litt og får mye av hverandre.

    SvarSlett